Vroeg 17e-eeuws medallion

Land:  Frankrijk
Periode:  17de eeuw

Een ovaalvormig gouden medaillon met een drietal ‘email peinture’ voorstellingen. Frankrijk, de School van Blois, circa 1645. 


Het medaillon is zowel op de voor-, achter- en binnenzijde gedecoreerd met een email techniek die omstreeks 1630 in Frankrijk werd ontwikkeld, om preciezer te zijn in en rondom Blois, de hoofdstad van de Franse streek Loir-et-Cher.

Het schilderen op email wordt door E. Develle in zijn boek Les Horlogers Blésois gedateerd omstreeks 1628, wanneer de goudsmid Jean Toutin werkzaam in Châteaudun experimenteerde met nieuwe mogelijkheden van de kunst van het emailleren. Hij ontwikkelde een nieuwe methode waarmee het mogelijk was om met een groot scala aan kleuren een schilderachtig effect te creëren.

Het medaillon in onze collectie is op dergelijke manier vervaardigd, is kleurrijk en heeft een zijdeglansachtige afwerking van het oppervlak. De afbeeldingen zijn met veel aandacht en detail aangebracht, net als een verfijnd olieverf schilderij.

Tussen 1630 en 1670 waren er respectievelijk twee soorten motieven populair voor de decoratie van horlogekasten, medaillons en andere objecten vervaardigd in de Blois streek, namelijk historische scenes en bloemmotieven. Het eerste motief werd omstreeks 1630 populair, ons medaillon is een goed voorbeeld hiervan. Schilderijen en gravures van bekende schilders dienden als voorbeeld. Dit waren vaak details of een vereenvoudigde versie van het origineel. Vooral het werk van de Franse hofschilder Simon Vouet (1590-1649) was een veel gebruikt uitgangspunt. Maar ook werken van Sébastien Bourdon (1616- 1671) en de classicistische schilders waaronder Laurent de La Hyre (1606-1656) waren populair.

Vouet
Een schilderij van Simon Vouet heeft ook als voorbeeld gediend voor de achterzijde van dit medaillon. De afbeelding behelst een scene uit de tragische liefdesaffaire tussen Venus en Adonis. De compositie is een kopie naar een gravure van het schilderij van Vouet, vervaardigd door Michel Dorignys uit 1638. Zoals te zien komen de compositie, de houdingen van de figuren en de drapering van de kledingdoeken overeen. Helaas bestaat het origineel niet meer en is de kleurstelling wellicht anders dan op het origineel. Wel is er een vroeg 18de eeuwse kopie bekend van een onbekende meester.

Rubens
Op de voorzijde pronkt Paris met een gouden appel, en velt hij een oordeel over de schoonheid van de drie godinnen die zijn afgebeeld. De compositie op het medaillon is afgeleid van een schilderij van Peter Paul Rubens vervaardigd tussen 1632-35. Alhoewel het een vrije vertaling is naar Rubens’ Oordeel van Paris, zijn er duidelijk overeenkomsten te zien in kleurgebruik, compositie en houding van de figuren. De binnenzijde van het medaillon is ook kleurrijk versierd. Het onderdeksel is door de emailleur azuurblauw gekleurd en de bovendeksel is voorzien van een jachttafereel. Als voorbeeld voor landschapsschilderingen, die vaak de binnenzijde of zijkanten van horlogekasten en medaillons versierden, werden schilderijen van Henri Mauxperché ( 1606-1686) en Gabriel Pérelle (1603-1677) als voorbeeld genomen.

Literatuur:

Catherine Cardinal, The Watch from its origins to the XIXth century, New Jersey, 1985, pp. 136-154; E. Develle, Les Horlogers blésois aux XVIe et XVIIe siecles, Blois, 1913, 2e, herdruk 1978

H. Boeckh, Emailmalerei auf genfer taschenuhren vom 17. bis zum beginnenden 19. jahrhundert, Freiburg i. Br, 1982, p. 103, ill. 79; Osvaldo Patrizzi, A brief History of the Art of Enameling Part II. Painting on enamel; Gravure Venus en Adonis, Michel Dorignys, circa 1638 naar Simon Vouet.

Afm.: 40X28mm


Prijs:  Op aanvraag
Ref nummer:  3765
Status:  Te koop



spacer