Zeldzaam hoogtepunt Frans japonisme

03.04.2024

Zeldzaam hoogtepunt Frans japonisme

Deze miniatuur koetsklok uit onze collectie is gemaakt door Gustave Baugrand, van verguld zilver met emaillering door Antoine Tard, is een zeldzaam hoogtepunt van Frans japonisme uit de 19e eeuw.

In 1867 had Japan een paviljoen op de Exposition Universelle in Parijs. Het land was niet lang daarvoor weer opengegaan voor de rest van de wereld, dus alles wat er vandaan kwam vond gretig aftrek. Eén van de technieken waarin Japanners excelleerden was cloisonné email: heldere kleuren aangebracht tussen flinterdunne draadjes goud. Dit miniatuur koetsklokje is in de jaren na die wereldtentoonstelling gemaakt, met decoraties in Japanse stijl uitgevoerd in cloisonné email, een techniek die duizenden jaren oud is en in Europa in de 19e eeuw een opleving meemaakte. Dit koetsklokje van Baugrand is een absoluut hoogtepunt van Frans japonisme en uitermate zeldzaam.

Gustave Baugrand en Antoine Tard
Gustave Baugrand maakte vooral juwelen, onder anderen voor keizerin Eugénie, de vrouw van Napoléon III. Zijn juwelen zijn tegenwoordig zeldzaam en nog steeds zeer gewild. Binnen de totale productie van Baugrand vormt dit koetsklokje een uitzondering. De emaillering is van de hand van Antoine Tard, die vooral bekend is van de geëmailleerde juwelen in Japanse stijl die hij voor Falize maakte. Het koetsklokje is aan de binnenkant van het deurtje gesigneerd op een koningsblauwe email achtergrond met gouden letters die zijn geïnspireerd op Japanse kalligrafie.    

Japonisme in kunst
De japon van Jan Taminiau die koningin Máxima op Prinsjesdag in 2015 droeg had bloemmotieven geïnspireerd op die in de Japanse Zaal in Paleis Huis ten Bosch. Grote schilders als Vincent van Gogh, Monet, Manet en Klimt hebben allen werken in Japanse stijl gemaakt, en Madame Butterfly van Puccini is een voorbeeld van japonisme in muziek.

Diamond