
2017-07-18
De techniek van het emailleren bestaat al eeuwen en is vermoedelijk ontstaan uit het inleggen van kleine vlakke met stukje glas. De stap van inleggen naar insmelten van glas is niet zo groot. De eerste geëmailleerde cloisonné voorstellingen komen voor in de vijfde eeuw voor Christus en werden veel toegepast in het Byzantijnse rijk. Bij cloisonné worden de kleuren gescheiden gehouden door een opstaande, platte draad. De ruimtes worden opgevuld met verschillende kleuren emailpoeder. Iedere kleur zit in zijn eigen cel. Na het emailleren wordt het voorwerp gepolijst om een mooie, gladde email laag te krijgen.Reispendule in “Japanse style” gesigneerd BAUGRAND, emailleur Antoine Tard; cloisonné enamel op goud; Frankrijk, circa 1870.
De techniek van het emailleren bestaat al eeuwen en is vermoedelijk ontstaan uit het inleggen van kleine vlakke met stukje glas. De stap van inleggen naar insmelten van glas is niet zo groot. De eerste geëmailleerde cloisonné voorstellingen komen voor in de vijfde eeuw voor Christus en werden veel toegepast in het Byzantijnse rijk. Bij cloisonné worden de kleuren gescheiden gehouden door een opstaande, platte draad. De ruimtes worden opgevuld met verschillende kleuren emailpoeder. Iedere kleur zit in zijn eigen cel. Na het emailleren wordt het voorwerp gepolijst om een mooie, gladde email laag te krijgen.Reispendule in "Japanse style" gesigneerd BAUGRAND, emailleur Antoine Tard; cloisonné enamel op goud; Frankrijk, circa 1870.
Email peint, ontstaan in de zestiende eeuw, is de naam van een als schilderijtje opgebrachte afbeelding in email verf. Met name in de achttiende eeuw ontwikkeld het geschilderde email zich tot grote hoogte. Om het technisch nog moeilijker te maken kon het schilderwerk aangebracht worden op een guillocheerde onderlaag. Een 18e eeuws miniatuur dameshorloge met een email peint Fête galante scene, gesigneerd Romilly Paris, circa 1760.
Guilloche is email aangebracht op een gegraveerde achtergrond. Door de translucide email schijnt het mechanisch gegraveerde lijnen patroon door in donkere en lichte tinten.18 karaat rosé-gouden heren zakhorloge, kobalt blauw geëmailleerd op een geguillocheerde ondergrond en parellunette, ca. 1795.
Plique-à-jour bestaat net als cloisonné uit cellen maar hier zonder achtergrond. Het licht schijnt door het email heen, als een miniatuur versie van glas-in-lood. Met name de Art Nouveau goudsmeden pasten het licht doorlatende plique-à-jour toe in hun naturalistische juwelen.
Email en ronde bosse is letterlijk het rondom in diverse kleuren aangebrachte email op ronde vormen zoals bijvoorbeeld kleine sculpturen of voorwerpen in hoog reliëf.Een pavé briljant gezet racepaard bereden door en ronde bosse een geëmailleerde jockey, uit gevoerd in 18k goud. Birmingham JL: T = 1943-44

Cloisonné email.

Email peint email.

Guilloche email.

Plique-à-jour email.
